
Tre toner etter hverandre som blir til en melodi. Den lille lyden bare dere to lo av. Det korte blikket som sa alt dere ikke ville si selv. Alle de tusen sommerfuglene. Stoltheten av å få det til likevel. Håpløsheten du følte på veien. Og den endeløse lettelsen av å høre nøyaktig de ordene du drømte om. Ekte mennesker og autentiske historier. Slik jobber vi i Manus med å fortelle verden hvem og hva kundene våre er, og hva de står for.
Historiefortelling i reklame og innholdsmarkedsføring
Hvorfor historier? Fordi vi ønsker å knytte merkevarene tettere på den virkeligheten som kundene deres lever livene sine i. Vi ønsker å speile de følelsene som folk gjenkjenner: behovet for omsorg og kjærlighet, ønsket om gode løsninger på hverdagsproblemer, og higen etter å lykkes – enten det er med å vaske dynen sin på riktig måte, sikre at ungene er trygge i baksetet, velge det rette toalettet til hytta eller gjøre fornuftige klimatiltak i hjemmet.
Som i et eventyr
Tenker vi tilbake til da vi var barn, var det som regel en eller flere nattahistorier vi likte bedre enn andre. Historier som fikk oss til å drømme, leve oss inn i fortellingen, le eller gråte. Eventyr som inspirerte til å bygge en trehytte i skogen, tørre å balansere over bekken, eller ga en lun og god følelse av trygghet og å bli passet på.
Gode historier griper oss, de holder oss fast og de får oss til å tenke, fantasere eller ønske oss noe. De kan vekke gjenkjennelse, de kan vekke empati med karakterene vi møter, og de kan lære oss noe om oss selv.
Vi mener at alle merkevarer har en god historie å fortelle, det gjelder bare å finne den detaljen som treffer. Den lille tingen som setter følelsene i sving og får mottakeren til å begynne å drømme. Og som gjør at de føler seg sett og forstått.
Vil du se noen av historiene vi har fortalt? Se noen av casene våre her
Ekte og direkte
I boken «All marketers tell stories.» skriver Seth Godin at en god historie er sann, ikke fordi den nødvendigvis er ekte, men fordi den er konsistent og autentisk. Den gir deg et løfte om noe, er subtil – og den appellerer ikke til logikk, men treffer sansene våre.
I Manus søker vi alltid etter en kobling til noe ekte og nært, og gjerne noe subtilt, når vi forteller historier for kundene våre. De små detaljene som vekker gjenkjennelse eller nysgjerrighet, og som får mottakeren til å føle noe. Målet er at kundene dine skal tilbringe så mye tid som mulig sammen med deg, fordi du gir dem en verdi utover produktet du selger.
For det du selger er jo ikke det faktiske produktet eller tjenesten du tilbyr, men hva det kan bety i hverdagen til de som skal kjøpe det. Det er historien din.
Her finner du våre historiefortellere – ta kontakt for å se hva vi kan hjelpe deg med!
Å tørre å snakke med innestemme
Uansett om vi forteller historier gjennom film, foto, tekst eller design, leter vi etter de små detaljene som får folk til å føle at det angår dem. For selv om du har en stor nyhet å komme med, kan faktisk innestemmen, eller de små bokstavene, være det som får folk til å stoppe opp og lytte til det du har å melde. Det er ikke sikkert at du trenger den roperten.
Og så vet vi jo godt at det noen ganger kreves pauker og basuner for å få budskapet frem. Det er ikke slik at vi mener at du aldri skal slå på stortromma. Vi mener bare at hvis du brøler hver gang du åpner munnen, blir folk lei av bråket ditt.
Din historie. Rett fortalt.
Vi i Manus bruker tid på å kartlegge hvordan dine kunder og ditt publikum foretrekker å få servert de gode historiene. Hvor de er mest mottakelige for dem, og hvilket formspråk som treffer dem best.
For alle kan fortelle en historie. Men ikke alle kan få folk til å lytte.
For mer informasjon om tjenester, priser og hva vi kan gjøre for deg – send oss en mail på: hallo@manus.no